Waarom spellen?

Competitie gericht

In verschillende spellen kunt u een bepaalde "strijd" verwerken waardoor de leerlingen meer gemotiveerd worden om het spel te spelen. Door er een winnaar aan te koppelen en eventueel er een beloning  aan vast te hangen kan het zijn dat de leerlingen zich beter zullen inspannen om de beloning en om de winnaar te zijn van het spel. Het gevaar schuilt hier wel dat de strijd zodanig hevig wordt dat u de rust en de kalmte verliest in de klas. Maar de leerinhoud kan hierdoor ook uit het oog worden verloren. Door er een competitie in te steken kunt u de klasmanagement verliezen. U hebt ze al het ware niet meer onder controle. Dit kunt u voorkomen door zeer strikte afspraken te maken met de leerlingen en er eventueel extra spelregels er aankoppelen.

Introductie, verwerking, controle of herhaling van de lesinhoud

Een spel kan zich uitlenen om een leerinhoud aan te brengen, te verwerken en na te gaan of de lesinhoud over is gekomen. U kunt een spel ook gebruiken om iets te evalueren. Een spelsysteem kunt u op verschillende manieren invullen en gebruiken. Het systeem kunt u behouden door de vragen en de inhouden te veranderen. Door middel van een spelsysteem te gebruiken in uw les hebt u al een didactische werkvorm gebruikt. Het kan zijn door een spel te gebruiken in uw les dat er op die manier een bepaalde lesinhoud op een gemakkelijke manier kan aanbrengen. Dit hangt natuurlijk af van het “didactisch model”zie pagina Didactisch model. In het spel moet u het didactisch model ook toepassen en verwerken.

  • Bv. Een quiz kunt u gebruiken om na te gaan wat de leerlingen weten over het onderwerp. Hier wordt de quiz gebruikt als intro om de les te starten. Maar een quiz kunt u ook gebruiken om na te gaan of de verschillende lesdoelen zijn bereikt.  U hebt het systeem van de quiz gebruikt maar de vraagstelling hebt u veranderd. Als intro blijft u redelijk oppervlakkig in vergelijking met een quiz op het einde van de les, dan zullen de vragen dieper ingaan op het onderwerp.

Enkele voorbeelden:

Intro Verwerking Herhalig
Woordenslang Ganzenbord Ganzenbord
memory wie is het? memory
Taboe kwartet quiz

Voor meer voorbeelden zie pagina Spellen gebruik? namelijk Welke soort.

Leermethode en didactische werkvorm

Door verschillende spelsystemen te gebruiken zorgt u voor variatie in het lesgeven maar ook aan variatie in de leermethodes. U gebruikt wel iedere keer een spel maar als u een anders spelsysteem toepast zult u een variatie hebben in het aanbrengen van de inhoud. U moet wel telkens rekening houden dat de leerlingen de informatie die ze krijgen begrijpen, integreren en nog kunnen toepassen. In elke les moet u rekening houden met de beginsituatie, dat geldt ook voor het gebruik van een spel in de les.  U houdt rekening met de leerlingen, de situatie en jezelf als leerkracht.

  • Leerlingen

U kunt moeilijk leerlingen die nog niet veel in groep hebben gewerkt en die nog niet taakgericht hebben gewerkt met andere in groepjes laten werken. U kunt moeilijk leerlingen zelfstandig laten werken als ze dat nog niet veel gedaan hebben. U moet alles opbouwen beginnen aan de voet van de berg en iedere keer de berg bestijgen. Naarmate van tijd leert u de groep kennen en kunt u ze in groepjes laten werken aan verschillende lesonderwepren.

  • Situatie

Hebt u wel genoeg tijd om het spel te spelen, u kunt moeilijk een spel gaan uitleggen en die niet spelen of die onvoldoende spelen.  Hier speelt de tijdsindeling van uw les een belangrijke rol. De inrichting van het lokaal en de media kan ook beperkingen opleggen om een spel te gebruiken in uw les.  Om verschillende spellen uit te werken is er geld nodig, als u een spelbord wil maken kost dat geld. Dat kan ook belemmerd worden dat u niet kunt doen wat u zou willen doen. Daarom wordt er aangeraden om spelborden of dergelijke materialen aan te kopen dat u in verschillende spellen en in verschillende contexten kan gebruiken.

  • Leerkracht

Staat u ervoor open om spellen te gebruiken in uw les, een spel maken en verwerken in een les kost tijd en energie. Daarbij komt nog welke behoefte de leerkracht geeft en op welke manier de leerkracht les wil geven. De leerkracht moet ervoor open staan om spellen te integreren in zijn les. Spellen maken kost tijd maar lonen wel na het maken.