Slecht gebruik

Een slecht spel hangt af van verschillende factoren. U kunt een goed spel slecht maken als u de uitleg niet verzorgt of omdat het spel te moeilijk is voor de leerlingen. Spellen moeten educatief zijn voor de leerlingen, handig in gebruik en makkelijk om aan te passen aan de leerinhoud. De meest voorkomende oorzaak is dat de leerkracht het spel verkeerd aanbreng waardoor het spel alvorens het aanvangt slecht begonnen is.

Zorg ervoor dat het spel makkelijk is om te gebruiken in verschillende leerinhouden door telkens de vragen bijvoorbeeld aan te passen als u een ganzenbord gebruikt. Heel vaak worden spellen gemaakt die maar één keer te gebruiken zijn door er een specifiek thema aan te geven.

Voorbeeld van slecht spel gebruik:

U maakt een spel rond het thema klimaat. U weet welke richting u opwilt gaan en u hebt al een goed idee die uitgewerkt is. U kiest ervoor om een ganzenbord te maken. U maakt dat volledig uit hout en het bord is volledig uitgewerkt (vakjes, afbeeldingen,cijfers,…) naar het behandelende thema bv. klimaat.

Wat kan er nu verkeerd zijn?

  • bord: niet vervangbaar naar bijvoorbeeld het thema seksualiteit
  • geen neutrale pionnen
  • kaarten niet geplastificeerd

Dat zijn de meest voorkomende problemen.

Hoe kunt u dat oplossen?

  • bord: werk met velcro zodanig dat u daarop verschillende afbeeldingen kunt plakken die te maken hebben met het thema
  • maak gebruik va neutrale pionnen
  • plastificeer de kaarten, u weet maar nooit dat u het spel opnieuw speelt als herhaling van de leerstof of hergebruikt het volgende leerjaar

Voorbeeld aan de hand van ganzenbord. De vakjes blijven hetzelfde maar de vraagstelling verandert naarmate de leerinhoud veranderd. 

Doel van het spel.doc (74,5 kB)