Educatief

Het woord educatief wordt zeer snel gekoppeld aan het woord leerrijk.  Verwerft die methode wel genoeg kennis, vaardigheden, attitudes en competenties. U kunt dankzij het gebruik van een spel deze vooropgestelde criteriums versterken en behalen. Zodanig dat het educatief wordt.

Afbeelding: educatief (template,2012).

Leerlingen leren door een spel te spelen samenwerken, eigen meningen vormen, elkaar respecteren, inhouden verwerven en verwerken. Als leerkracht moet u altijd het OVUR-methode in het achterhoofd houden ook bij het gebruik van spellen. Door spellen te integreren in de lessen worden er verschillende competenties verworven en wordt er verder gebouwd op al verworven competenties. Daarenboven komt nog dat heel wat competenties die leerlingen verwerven bruikbaar zijn in de toekomst denkt u maar aan arbeidsituaties of gezinsituaties.  Die competenties kunnen leerlingen verwerven in verschillende spellen. Als we het hebben over educatieve spellen sluit zich dat vooral aan op de cognitieve leerdoelen. Met cognitieve leerdoelen wordt vooral bedoeld dat het te maken heeft met het denkvermogen met het verstand.  Iets leren of iets aan leren heeft te maken met het doen van verschillende activiteiten. U kunt niet rekenen als u geen rekenoefeningen heeft gemaakt en geen theorie heeft behandeld rond rekenen.

Om de cognitieve leerdoelen na te streven is niet ieder spel geschikt. Er zijn zeer veel spellen die educatief niet geschikt zijn om leerinhouden aan te leren of te verwerken of te herhalen.  Die spellen verruimen het educatieve niet.  Veel hangt af van het soort spel dat er gebruikt wordt.  Het gevaar bestaat dat de leerdoelen die werden vooropgesteld voor de les niet bereikt worden of verloren gaan in het spel. Een spel afstellen op de leerdoelen is niet het eenvoudigst. Om een goed educatief spel te gebruiken of te maken verwijs ik graag naar de pagina's: spel maken en goed/slecht gebruik.

OVUR-methode

De OVUR-methode is niet nieuw. Deze methode werd al in de lagere school aangeleerd aan de leerlingen aan de hand van de "beertjes van meichenbaum'. Deze methode wordt gebruikt om een probleem op te lossen in een bepaalde volgorde. Er wordt gebruik gemaakt van een stappenplan, waar iedere letter van de OVUR-methode voor een woord staat.

"Beertjes van meichenbaum"

Beertjes van meichenbaum: (Devlamynck, 2012)

Het eerste beertje komt overeen met oriënteren, het tweede met voorbereiden, het derde beertje met uitvoeren en het laatste beertje komt overeen met reflecteren.

Hoe werkt deze methode?

Het is een stappenplan dat wil zeggen dat er stapgewijs wordt gewerkt. Er worden telkens vier stappen gehanteerd in een bepaalde volgorde (zie link).

OVUR-methode.docx (29 kB)

Wat betekent de O, V, U en R in de OVUR-methode?

In een notendop.

Oriënteren:

  • wat wordt er van mij verwacht?
  • wat weet ik over he onderwep?
  • waarom moet ik dit doen?
  • wat voor opdracht is het?
  • wat wil ik bereiken?

Voorbereiden:

  • welk materiaal heb ik nodig?
  • werkschema opstellen
  • taakverdeling maen
  • checklist opstellen

Uitvoeren van de taak met aandacht voor:

  • nauwkeurigheid
  • logische opbouw
  • onderling verbanden
  • hoofd- en bijzaken
  • oorzaak engevolg
  • vormvereiste

Reflecteren speelt zich af op drie gebieden:

  • product: gaat vooral over de leerinhoud
  • proces: het verloop van uitleg tot uitvoering
  • procedure: zijn de afspraken goed nageleefd, ,...

Wilt u meer te weten komen over reflecteren dan verwijs ik u graag door naar de onderstaande link. Als u deze link aanklikt komt u op en site terecht van "Linde Spaanbroek" die meer uitleg geeft rond reflecteren.

Link in verband met “Reflectiegesprekken in onderwijs: Reflecteren = Motiveren”!

(Spaanbroek, 2012)

https://alledagenpauze.typepad.com/my_weblog/2008/09/reflectiegesprekken-in-onderwijs-reflecteren-motiveren.html