Leerplan?

Het leerplan wordt in 6 domeinen ondergebracht. Deze domeinen bevatten concrete doelen die de leerkracht kan opnemen in zijn/haar leerinhoud. De concrete doelen worden genummerd en deze nummering loopt door.

Domeinen:

  1. Functionele taalvaardigheid

Dit domein heeft te maken met de communicatie in verschillende situatie. De taalgebruik en de omgang met de persoon waarmee je communiceert. De schrijfvaardigheid wordt in dit domein sterkt ingeoefend.

2. Functionele rekenvaardigheid

Dit domein heeft te maken met de basis vaardigheden van rekenen zoals, schatten, hoekenmeten, oppervlakte, hoofdrekenen… de rekenvaardigheid wordt ondersteund door verschillende gepaste hulpmiddelen. In dit domein worden de leerlingen hun logisch denken bevraagd door middel van reële problemen.

3.Functionele informatieverwerving en –verwerking

Dit domein heeft te maken met de verwerking en verwerving van informatie. Het lezen en verwerken van verschillende bronnen of tekst documenten. Wat is relevant uit dit document en hoe verwerkt ik het, zijn de twee basissen die worden nagestreefd in dit domein.

4.Organisatiebekwaamheid

Dit domein heeft te maken met het organiseren van hun eigen leeractiviteit en het plannen van hun opdrachten. Het zelfstandige komt voorop te staan.  Er worden nog tal van groepsopdrachten betrokken in dit domeinen leren samenwerken is een must voor de leerlingen.

5. Tijd- en ruimtebewustzijn

Dit domein heeft te maken met hun eigen leefwereld. Het wordt gekoppeld aan de actualiteit.  Er worden verbanden gelegd doorheen de geschiedenis.

6. Maatschappelijk bewustzijn, weerbaarheid en verantwoordelijkheid

Dit domein heeft te maken met het leren van allerlei vaardigheden die relevant zijn in het gebruik van ons dagelijks leven. Hierin leren ze zich weerbaar en verantwoordelijk op te stellen om te functioneren in de maatschappij. 

Voor meer uitleg verwijs ik garaag naar het leerplan. U kunt die vinden met behulp van de onderstaande link, waar u dan door klikt naar documenten: 

www.pavportaal.be