Spellen gebruik?

Basiscriteriums:

Er bestaan zodanig veel spellen die u kunt gebruiken in uw les maar er bestaan er ook die u best niet gebruikt in uw les of die zich niet zo goed ontplooien/ontlenen om in uw les te gebruiken.  Het soort spel dat u zult gebruiken hangt al af van welk soort thema u behandelt in de les en wat het doel of functie is van het spel. Is het een spel dat u zult gebruiken als intro of als verwerking of controle. Dat is al een belangrijk aspect voor de keuze van uw spel.  Daarnaast komt nog het verschil in spel niveau naar boven.

Afbeelding: De basis (Drupat, 2012).

U kunt niet het identieke zelfde spel spelen in het ASO als in het BSO. U kunt wel hetzelfde spelconcept gebruiken. U moet in de eerste plaats al rekening houden met de klas groep zelf. Is het spel wel spannend genoeg om te spelen. Een spel waar er een drang is naar competitie kan bevorderd zijn voor het spelen zelf. U moet hier wel rekening houden met de groep op zich zodanig dat er geen ruzie of betwisting kan ontstaan in de groep of in de puntenverdeling.

Het spel moet evalueerbaar zijn zodanig dat  na het spelen er een gesprek kan rond houden worden. Zorg ervoor dat tijdens het spelen van het spel de competenties, vaardigheden en de attitudes van de spelers verruimd wordt. Maak dat het spel aansluit bij het thema van het onderwerp. Welke kwaliteiten heeft het materiaal, de spelregels en de grafische vormgeving? Deze moet aansluiten bij het spel.

U kunt moeilijk een spel spelen die te maken heeft met aardrijkskunde als het als er geen enkele aardrijkkundige toets inzit. Het spel moet aansluiten bij de verschillende doelstellingen die u hebt opgesteld als leerkracht. Wat zeer belangrijk is, is zorgen dat u een spel hebt die een zeer korte instructie nodig heeft. Als u een te lange instructie nodig hebt is er heel wat speel tijd verloren en is het nut van het spel en het spelen weg. U hebt dan bepaalde leerlingen warm kunnen maken om te spelen en ze worden daarna teleurgesteld door de bel.

Tijdens de instructie is het aangeraden dat u als leerkracht het spelverloop schematiseert op het bord. Als leerlingen niet meer wat ze moeten doen dat ze het kunnen afleiden van het bord. Deze zorg ervoor dat je niet om de 5 minuten het spel moet heruitleggen of de zelfde instructies geven. Maak spellen die u in groep kunnen spelen of in verschillende groepen kan spelen en die (her)bruikbaar zijn in de toekomst.