Motivatie gebruik

Ontwikkelen van een krachtige leeromgeving

Erik Decorte omschrijft waardevol leren op school als volgt: “leren is een constructief, cumulatief, zelfgestuurd, doelgericht, gesitueerd, coöperatief en individueel verschillende proces van kennisverwerving, betekenisgeving en vaardigheidsontwikkeling.”

Afbeelding: motivatie? (Dries,2012)

Bron: Erik Decorte geraadpleegd op 15 April 2012.

https://www.mcr-bvba.be/documents/nb-zelfregulerend-leren-dankzij-krachtige-leeromgevingen.pdf

Doormiddel van een spel kunt u een leeromgeving ontwerpen die zoveel mogelijk rekening houdt met de kenmerken van een krachtige leeromgeving:

  • Constructief: zorg ervoor dat de leerlingen cognitieve verwerkingen mentale inspanningen moeten leveren. Leerlingen mogen geen passieve rol krijgen, ze moeten actief deelnemen aan het spel/onderwijsleerproces. Door leerinhouden te verwerken, bewerken, toepassen krijgt de leerinhoud een betekenis en is die nuttig voor de leerlingen. U kunt uw spel aanpassen op een constructieve manier.

Bijvoorbeeld (bv.): laat ze verwoorden hoe ze redeneren.

Bv. Geef hen een probleemsituatie die aansluit bij hun leefwereld en laat hen daar een oplossing voor zoeken.

Probeer het denkniveau stapsgewijs te verhogen, geef hen iedere keer moeilijker opdrachten en begeleid hen daarin

  • Cumulatief: bouw verder op bestaande kennis die ze hebben, bouw verder op de voorkennis. Als je begint met basis kennis kunnen ze succeservaren omdat ze toch iets weten.

Bv. Begin het spel met basisvragen van de leerstof en ga naarmate van tijd dieper op de lesinhoud in.

Spel niveau aanpassen aan de leerlingen

Verschillende moeilijkheidsvragen/opdrachten in het spel steken

  • Zelfgestuurd: het leerproces zelf bewaken en beheren.

Spelconcept ontwikkelt waar de leerlingen zelf zich kunnen verbeteren, evalueren,…

  • Doelgericht: u werkt naar een bepaald doel. Dit kun je doen aan de hand van de doelstellingen die opstelt. Je kunt de leerlingen zelf de doelen laten bepalen.

Stel het spel af op de verschillende doelstellingen

  • Gesitueerd: breng lesinhouden aan die de leerlingen in hun leven en leefwereld kunnen toepassen.

Spelsystemen/spellen gebruiken die hun voor problemen stelt die zich in het leven kunnen voordoen, laat ze aansluiten bij hun leefwereld.

  • Coöperatief: laat leerlingen samenwerken met andere

Spellen inlassen die samenwerken vereist

Rollenspel en andere communicatieve spellen

  • Transferprobleem: slaat op het gebruik van leerinhouden in afwijkende situaties, situaties die afwijken van de oorspronkelijke situatie die werd gehanteerd in de les.

Zet hen voor moeilijke situaties zodanig dat er onderzoek komt welke “regels” ze moeten toepassen

Betrek andere vakken en de actualiteit in het spel/lesinhoud.

Checklist van een krachtige leeromgeving:

Bron: Didactiek 1: secondair onderwijs, G. Decubber/ C. Van Oost geraadpleegd op 10 april 2012. Hoofdstuk 1, 1.3 wanneer is een lesontwerp goed? P.13.

 

“Checklist om te bepalen hoe krachtig een leeromgeving is”

  • Je kiest voor actief, constructief leren.

  • Je bevordert cumulatief leren: het leren bouwt voort op de voorkennis van de leerling.

  • Je stimuleert zelfgestuurd leren: leerlingen beheren en bewaken zelf hun leerproces.

  • Je bevordert doelgericht leren: leerlingen bepalen de doelen zelf of aanvaarden ze tenminste.

  • Je zorgt voor gesitueerd leren: leerlingen werken met representatieve contexten.

  • Je zorgt ervoor dat de leerlingen interactief en/of coöperatief leren.

  • (Je bevordert de transfer van het geleerde naar enigszins afwijkende situaties.)

 

Afbeelding: checklist (Slierendrecht,2012).