Uitleg vakken
Alvorens ik uitleg geef over de vakken maakt de leerkracht meestal zelf hun eigen werkbundel. Het is niet de bedoeling dat PAV slaaf een boek volgt. Maar dat de leerkracht zelf zaken opzoekt en dat giet in een werkbundel waarin verschillende actieve werkvormen voorkomen. Er wordt geprobeerd om de leerlingen actief te laten leren.
Geschiedenis: de leerlingen leren geschiedenis op een andere manier dan de leerlingen in het algemeen secundair onderwijs (ASO) of het technisch secundair onderwijs (TSO). Ze leren aan de hand van de actualiteit als er iets gebeurd is zullen de leerlingen de geschiedenis van die gebeurtenis onderzoeken. In heel wat lessen wordt daardoor een tijdslijn gemaakt, na iedere “belangrijke” gebeurtenis wordt die aangeduid op de tijdslijn.
Voorbeeld: u geeft les over pater Damiaan op het einde van januari omdat dan de kranten vol staan van zijn actie die plaats vinden op het einde van januari. De klas zal de verschillende zaken onderzoeken en opzoeken die pater Damiaan gedaan heeft. Pater Damiaan zal verwerkt zijn in een bundel met allerlei werkvormen ( internetopdracht, spreekoefening, quiz,...)
De geschiedenis wordt vooral gekoppeld aan de verschillende gebeurtenissen die zich vroeger en nu voordoen.
Nederlands: iedere les wordt er gewerkt rond Nederlands. Nederlands zit vooral verwerkt in schrijf- en spreekopdrachten. Meningen laten vormen, argumenteren, interview afnemen, filmpje maken, mening laten neerschrijven, opstel schrijven, …. Leerlingen leren schrijven zonder fouten en leren algemeen Nederlands spreken is iets dat in iedere richting voorkomt. De leerlingen van BSO werken geregeld met woordenboeken om verschillende moeilijke woorden op te zoeken.
Aardrijkskunde: dit vak onderdeel wordt vooral gekoppeld aan de actualiteit, waar vindt de gebeurtenis plaats, hoever ligt dat in vogelvlucht van Brussel, wat is de hoofdstad van het land, schaalberekening, opzoeken,… Alle basiskennis en basishandelingen die nodig zijn om te werken met een atlas worden aangeleerd.
Wetenschappen: hier worden verschillende proefjes gedaan met de leerlingen. Waar de leelringen de proeven uitvoeren aan de hand van een instructieblad. Daarop zullen ze hun bevinden noteren. Na het onderzoeken van de proef gaan ze die uitleggen aan de andere leerlingen. Het zijn vooral basisproeven die gedaan worden zonder gevaarlijke stoffen. De meeste proeven die zullen plaats vinden sluiten aan met het dagelijks leven, zodanig dat de proeven voor hen een nut heeft in het dagelijks leven. Alles wordt zoveel mogelijk in verband gebracht met de leefwereld van de jongeren.
Voorbeeld van wetenschappelijke proefjes:
Geluidlawaai proefjes.doc (468,5 kB)
Economie: er wordt niet extreem diep gegaan op boekhouden. Als er een richting is die aansluit bij boekhouden zit dat verwerkt in de opleiding zelf. Bij economie voor BSO is het vooral gericht op de toekomst van die leerlingen. Er wordt vooral uitleg gegeven over: huren, lenen, verzekeringen, werken, huwelijk, samen wonen,.... De zaken die zeker zullen voorkomen in het leven van de leerlingen zullen worden behandeld met de nodige opletpunten.
Voorbeeld : een oudleerling werkt en die wordt ontslagen of die wilt zelf ontslag nemen, kan die leerling dat zomaar of kan de werkgever dat zomaar doen? Zulke aspecten worden vooral behandeld in het vak gebied economie.
Wiskunde: leerlingen leren hier de basis van wiskunde, in de eerste jaar tweede graad begint het met wiskunde van de lagere school ( rekenen, cijferen, hoofdrekenen). Als de leerlingen deze vaardigheid al bezitten wordt er daarop verder gebouwd. Ze leren de regel van drieën toepassen, procent, gemiddelde,… Daarboven op leren ze nog allerlei meetkunde oppervlakte, omtrek, omzet van eenheden, …Alles wordt verder gebouwd op de basis van wiskunde, er wordt niet extreem diep in gegaan. De leerlingen leren bijvoorbeeld niet rekenen met 3X + 4 = 16 want dat is al te diep voor het vak wiskunde.
Voorbeelden van bundels:
Bundel Israël dankzij KHBO, Jan Schaut, Sander de Clerck en Carine Lobbestael geraadpleegd op 28 maart 2012.
Israël vs. Palestina - Bundel .doc (2,5 MB)
Wetenschappelijke proefjes dankzij KHBO, Jan Schaut geraadpleegd op 28 maart 2012.
geluidlawaai proefjes.doc (484 kB)
Bundel Derde wereld dankzij stage in het VTI te Oostende, Sofie Devlamynck en Jan Schaut geraadpleegd op 28 maart 2012.
derde wereld pav vti.doc (6,2 MB)